Accesari Fonduri Europene, Topografie-Geodezie-Cadastru, Arhitectura, Consultanta si Publicitate (Conceperea, realizarea si gestionarea de site-uri)

Dacia

Trecut – Prezent – Viitor

ing. Iulian BUNGHEZ

Dacia şi-a început activitatea în 1968 (acelaşi an ca Lada şi ca FSO) într-o fabrică situată in Piteşti, Argeş. Dacia a apărut printr-o colaborare cu Renault. Prima Dacie fabricată vreodată a fost Dacia 1100 care era o simplă copie a Renault 8. Prima Dacie 1100 fabricată a fost dăruită dictatorului Nicolae Ceausescu(care avea Mercedes 600). Dacia 1100 avea motorul în spate, un motor de 1100cc cu 46cp. Maşina atingea viteza de 133km/h şi era rivală următoarelor modele: Fiat 850, NSU Prinz, ZAZ 966, Skoda MB-1000.
În 1969 Dacia 1100 a fost abandonată pentru a produce nişte modele mai noi:Dacia 1210,1310,1410. Şi aceste maşini au fost o copie după un Renault, mai exact Renault 12. Aceste Dacii aveau motoare de 1185cc cu 48cp, 1289cc cu 54cp și 1397cc cu 63cp.Versiunea break avea şi o motorizare de 1600cc VW turbodiesel de 70cp. Totuşi erau şi modele care nu erau produse în Franţa precum Dacia Braşovia coupe(maşina roşie stanga), un prototip ce nu s-a fabricat niciodată,Dacia Sport(o versiune cu 3 uşi a Daciei 1310) e un alt exemplu şi Dacia Jumbo care era asemănătoare cu Renault Kangoo şi Citroen Berlingo.
Dacia a avut şi versiuni de raliu precum 1410 Sport Turbo, Dacia Liberta,Sport C şi 1310(care a concurat la Acropolis Rally în 1985). Dacia a mai fabricat o maşina rezervata oamenilor importanţi in stat(precum Ceausescu) numita Dacia 2000 care era o copie După Renault 20.În 1980 guvernul român decide realizarea unei micro-maşini la un preţ acceptabil: Dacia 500 Lăstun care avea un motor în 2 cilindri de 23cp cu un consum de 3l/100km.Maşina nu a avut succes pentru era de calitate proastă şi pentru că era prea mică.În 1997 a fost lansata Dacia Nova cu motoare de 1.4 şi 1.6 de pe modele vechi Renault 12.Modelul Super Nova este cel mai bine echipat având motoare Renault Clio de 1.4 importate din Franţa. În februarie 2003 se lansează pe piaţă Dacia Solenza, o versiune imbunătăţită Super Nova dar cu acelaşi motor Super Nova 1.4 de 75cp. Cu ajutorul Renault, Solenza are o calitate mai buna şi echipament mai sofisticat precum aer condiţionat, geamuri electrice, închidere centralizată, ABS ş.a. Solenza atinge viteza maxima de 162km/h, şi ajunge la 100km/h în 13.10s, nu mult, dar pentru preţul de 5000€ e destul.Loganul işi face apariţia în septembrie 2004 cu 3 motorizări:1400cc cu 75cp, 1600cc cu 87cp şi 1500cc cu 70cp.Toate aceste motoare respectau norma Euro 3, doar din 2007 respectau norma Euro 4.În 2005 Dacia face testele de siguranţă EuroNCAP(Loganul e prima masină românească sa facă asa ceva) la care primeşte 3 stele.În dreapta avem Loganul lansat pe 14 septembrie 2006, un logan mai metalizat(fără plasticurile de la modelul din 2004) decât predecesorul şi mai puternic,având o noua motorizare de 1600cc 105cp.Motor cu care maşina e capabila sa ajungă la 100km/h în 10.2s şi sa scoată un consum de 6l/100km extra-urban. În vara anului 2008 apar 2 maşini noi:Logan Facelift şi Sandero. Logan facelift deşi arata mai bine, e mai ieftin, care costa împreună cu reducerea din programul Rabla 5000€(fără opţiuni). În rest, Logan facelift păstreaza motorizările predecesorilor precum şi opţionalele.Sandero e o maşină bazată pe Logan, cu 5 uşi şi motorizări de la 999cc pana la 1598cc. În urma crash-testelor EuroNCAP a acordat maşinii 3 stele pentru adulţi, 4 stele pentru copii şi 1 stea pentru pietoni. Sandero vine şi în versiunea Stepway care are o gardă la sol mai mare cu 5cm şi care dispune de tracţiune integrala. Dacia Duster e o maşina 4×4 ce se va lansa în 2010 cu motorizări precum:benzină de 1600cc 16v 110cp,diesel de 1500cc 85cp şi 1500cc 105cp. Această mașină are prețul de pornire de 10500€.

Dacia Duster
Caracteristici tehnice:

Dacia Duster

Dimensiuni

Lungime (mm) 4 250
Latime (mm) 1 640
Înaltime (mm) 1 495
Latime cu usile deschise (mm) 4 285
Ampatament (mm) 2 804
Ecartament fata (mm) 1 637
Ecartament spate (mm) 1 640
Greutate gol (kg) 1 300
Portbagaj (dm3) 470

Prezentare Generala in imagini si cuvinte:

Date tehnice
Motorizare dCi 105
Putere CP (kW) 105 (77)
Cuplu maxim (Nm) 240 la 2 000 rot./min
Acceleratie de la 0 la 100 km/h 9,6 secunde
Emisii de CO2,
Consum în ciclu normalizat 139 g/km, 5.3 l/100 km
Transmisie Cutie de viteze manual?
cu 6 trepte
Anvelope 245/35 ZR21
Jante Diametru 21″

Teste Drive Dacia Duster – Apreciere internationala:


Dacia Duster la apa …

Noul Logan electric – Decembrie 2014:

Comentariu:
ing. Iulian BUNGHEZ
Universitatea “Transilvania” Brasov,
Facultatea de Autovehicule Rutiere
Sectia Motoare Termice si Circulatie Rutiera

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s